Skrivet av: Dolly | maj 4, 2006

Etik är svårt, Moral gör ont

…var ett uttryck vi repeterade idag. 

Jag var på föreläsning idag. Den handlade om Arbetsetik.
På lappen vi hade fått hem stod det väldigt kortfattat vad det skulle handla om.
Föreläsaren, Robert Rungstad som vi hade är företagspräst och etikkonsult. Och han var riktigt bra. Inga långdragna resonemang. Han pratade kort, la ut en liten fråga som vi snabbt diskuterade två och två. Bland annat vad frasen gräset är grönare på andra sidan egentligen innebär. Och vad står det för. Vi kom överrens om att gräset inte är grönare. Det vi ser är grästopparna på andra sidan. Men tittar vi närmare är det ingen skillnad. Det kanske till och med är sämre. Egentligen.

Vi diskuterade också arbetets värde. Vad tjänar vi på vårt arbete? Pengar är en del av förtjänsten. Men långt ifrån allt. Han kom med en klok tanke tycker jag. Ett arbete är ett förtroende. Om man sedan blir avskedad har man tappat det. Vilket måste kännas. Om någon saknar tillit och tro på en själv. Då kan det bli svårt att finna igen det. Jag undrar om det är därför jag är lite rädd att söka nytt jobb. Rädd att få avslag. Att inte duga. Men skam den som har lever. Skärpning Cecilia! Bara att börja skicka ut ansökningar. Någon borde väl tids nog få upp ögonen. Jag måste bara få till ett bra CV.

Det var inga direkta aha-upplevelser under dagen. Men det stämde så väl det han sa. Och vi hade väldigt bra diskussioner i smågrupper. Det är viktigt att tycka om sitt arbete. Inte känna så fort jag får arbetslust måste jag sätta mig ner tills anfallet gått över. Vilket verkar vara lite av mentaliteten ibland. Man ska tycka att arbetet är tråkigt och jobbigt. Vilket är synd. Visst, vi är bara människor och man har dagar då man inte är lika pepp. Men anamma de tillfällen man har bra med positiv energi. Utnyttja den! Likväl som att man ska njuta när man går hem från jobbet en fredag eftermiddag och känner: Äntligen har jag helg.

Avslutningsvis lite gnäll. Det har ju som varit temat senaste dagarna verkar det som. Fikat som vi skulle bli bjudna på. Ja, det var sist på dagen. Vid tre-tiden. Att köpa lunch var därför nödvändigt. Såna här dagar brukar man kunna vänta sig en tekaka med diverse pålägg och valfri dryck till. Eh, nej. Det var kaka/bulle alternativet som gällde. Jag var inte ensam som hakat upp sig på att vi var tvungna att betala lunchen själva. De anser nog att de är givmilda nog då de ger oss betalt timmarna vi är borta. Ha! Eller hur. Bite me!
Men dagen i sig var väldigt bra. Vi som åkte i ena bilen (av två) hade det väldigt trevligt. Speciellt på hemvägen då man känner varandra lite mer. Jag undrar om föraren varit på fest på tolvan hos Bennici. Han spelade nämligen Ox'n. Storslaget!

Ulf Lundell har ingenting med dagen att göra, men låten har varit i huvudet. So here goes!
Hade!
/Cecilia

Handen på höften som i alla tider
och som alltid vill jag ha dig
handen på höften och håret som en flagga
på ditt kvinnoskepp
Jag vill ha dig!
Får jag komma ombord, Jag måste närmare
Det här rummet är som oceanen
Det där tunna tyget över höfterna
Jag måste ut och hämta luft på altanen
och jag sa:
Oh la la Jag vill ha dig!

(Lundell)

Responses

  1. åååååh min favorit! kramen!

  2. Jag säger: snålt! Sue the bitch (företaget alltså!). Hehe… men det låter som att du haft en bra dag ändå! =) Kul med arbetsetik. Det skulle nog kunna behövas på flera ställen. Och ja, skicka ut, skicka ut! I värsta fall så får du inget du ändå inte haft. I bästa fall får du nåt du vill ha. Hur kan det vara annat än en win-win situation? 😉 Kram

  3. Jag säger så här…

    Arbeta bör man
    annars dör man


Kommentera

Kategorier

