Skrivet av: Dolly | augusti 24, 2006

Dolly och politiken.

Det är valår. 17 september är det dags. Kan behöva uppmärksammas. Det diskuteras sjukt mycket politik här på wordpress-bloggarna. Man läser en fyndig rubrik. Går in och ska läsa själva bloggen. Där möts man av en vägg med text och svåra ord. Åh, vad pretto alla ska vara. Hur som helst. Det är bra att de orkar diskutera uttalandet Leijonborg gjorde i nyhetsmorgon eller vad det nu kan vara. För jag orkar inte. Jag ids inte.

Satt imorse, visserligen okristligt tidigt, och aktivt försökte lyssna på vad Maud Olofsson och Mona Sahlin hade att säga. Men det är ju totalt jävla omöjligt att få fram någonting av värde. ”Du säger.” ”Ni säger.” ”Vi menar.” Jag hostar fram: Han ba, hon ba, dom ba å vi ba (helst i munnen på varandra). För det är så det låter i mina öron. Yada yada yada…

När Anna Lindh mördades 2003 kom politikerna till insikt. Alla partiledare var ense om att sluta upp med smutskastningen och göra debatterna mera sakliga. Den gemensamma frågan är väl ändå; Hur kan vi göra Sverige bättre? Tillvägagångssätten må vara olika. Men målet detsamma. Tanken på att lyfta debatterna. Ta bort pajkastningen. Verkar vara som bortblåst. Mycket tråkigt. Att sedan ett mähä som Linda Rosing ger sig in i politiken känns som ett hån. Men kvinnan kan inte få nog av rampljuset. Det unika partiet. Jag undrar var hon står i kärnkraftsfrågan. Bara som ett exempel.

Jag är väldigt fundersam över hur min egen röstning kommer att se ut. Har gjort tester på Aftonbladet och Svenska Dagbladet. De visar på en väldigt jämn fördelning. Skrämmande hög procent på Kd dock. Känns lite läskigt. Annars kan vi säga att jag skulle nog kunna dra lott. Om man nu ska grunda sitt val på internet-test. Det viktiga är i alla fall att man röstar. Chockerande många verkar inte ska rösta. Hittar man inget parti som passar ens egna värderingar. Röstar man blankt. Då har man i alla fall gjort ett ställningstagande. Struntar man däremot i att rösta. Ger man utrymme för ett parti som Sverigedemokraterna. Kom igen. Det partiet vill vi inte se. Någonstans.

Lite moralkaka här på slutet. Ut och rösta. Ser du det inte som en plikt eller rättighet. Se det då som en förmån. Vi har det väldigt bra här i Sverige som får vara med att påverka så mycket. I folkomröstningar bl a. Det finns många länder där man fortfarande kämpar för det som vi tar för givet. Det är lite av en spark i ansiktet på de människor som kämpar för att få rösta, då vi väljer att pilla oss i naveln istället. Skitsamma vad det blir. Gör det bara. Det är inte svårt och tar inte lång tid.

Lite frukost nu bara.
Tjippen tjohej!

Responses

  1. Oh my god! Min kompis är kd:are! :O

  2. Jag håller med. Rösta bör man. Annars ska man bara vara tyst. Då får man inte klaga.
    Och kd. Ja, det är åt rätt håll i alla fall 😉

  3. Matte>> Okej att det är åt rätt håll, dvs höger… men seriöst, kd??! It just ain’t right. Or 2 right, for my taste.

  4. Gustaf >> Jag menade givetvis att högerhållet var rätt. Att det sen är kd, ja. Det kan man diskutera. Min röst ligger..ännu mera åt höger? =)

  5. Jag kan lugna herrarna med att säga: Kd får inte min röst. Inte då. Inte nu. Inte någonsin.


Kommentera

Kategorier

