Skrivet av: Dolly | juni 28, 2007

Bränt barn skyr elden

Finns det livslång kärlek överhuvudtaget?

Jag har alltid levt i tron på att det finns det. Att man kan hitta en person som man kan älska livet ut. En själsfrände. Men återigen verkar motsatsen bevisats. Föräldrar skiljer sig, bekanta. Förhållanden man aldrig trodde skulle krångla. Gör just det. Och man förstår ingenting. När jag var yngre sa jag till mamma. Hoppas jag också hittar någon där förhållandet är klockrent. Och man liksom är gjorda för varandra. (sedan relaterade jag till två förhållanden på nära håll). Varav det ena har svartnat rätt ordentligt nu. Och visst stöter man på prövningar och hinder i förhållanden. Och man ska inte ge upp för lätt. Men vissa saker är svårare att förlåta än andra. Tappar man tilliten har man tappat mycket. Och man ska väl inte försöka dra ut och liva upp förhållanden bara för att. Funkar det inte funkar det inte.

Men med allt som hänt har min tro på evig kärlek försvagats. Även om jag är förväntansfull känner jag mig lite mer ängslig och rädd än tidigare. Det finns inga garantier vare sig i kärlek eller livet i stort. Men… Som det känns idag är förhållandet för evigt. Och kanske ska man inte se in i framtiden alltför mycket?

Och de levde lyckliga i alla sina dagar… Finns utopin bara i sagoböckerna? Är det dags att växa upp och överge tron på det? Eller ska man fortsätta vara naiv och tro på att det finns det. Livslång kärlek. Det finns trots allt de som bevisar motsatsen där också. Där kärleken fortfarande glöder trots motgångar.

Responses

  1. Kanske är det bra att inte tro på evig lycka. Så att man inte tar den andra och förhållandet för givet. Då kanske man uppmuntrar sig själv till att visa uppskattning till den andre och vara beredd på att slå sig igenom tuffa tider.

    RE: Tar man varandra alltid för givet, då kanske man börjar vara illa ute. Men tilliten behöver man ha och kunna ta varandra för givet då man är ute i svängen och svirar. Fast evig lycka. Evig kärlek. Det ger en positiv känsla. Man ska väl visa uppskattning till sin partner för att man älskar dem. Inte för att man är rädd att förlora dem? Men självklart är inte förhållanden alltid en tripp på rosa moln. Det finns toppar och dalar. Som annars i livet.


Kommentera

Kategorier

