Skrivet av: Dolly | september 5, 2007

Tiggare

På centralen spelar de fiol till inspelade band. Tidigt tidigt på morgonen laddar de upp. På tågen och tunnelbanan slinker de in ibland. Men allt för ofta går tiggarna där. Vagn efter vagn efter vagn. Alla med samma slitna lapp. Med samma slitna presentation och budskap. Bara några få ord är ändrade.

Hej!
Jag är en fattig man.
Jag har flytt från revolutionen.
Min son är sjuk i leukemi.
Hjälp mig komma hem.

Naturligtvis innefattar lappen även en bild på någon lidelsefull stackars människa. Allt för att spä på hur oerhört hemskt allting är.

….Eller skulle kunna ha varit. För det är verkligen fascinerande att alla lapparna ser likadana ut. Typsnitten. Och de är extra fancy, för de är laminerade. Hej och hå. Undrar vad som händer om man tar dem till flyget. Köper en enkelbiljett och skickar människan hem. Skulle vara om det fanns fri sprit på planet kanske.

Dessvärre hjälper inte uppmaningarna från tågvärdarna Vi har tiggare på tåget. Skänk inga pengar. Folk tar fram småslantarna ändå. Tiggaren säger mumlar ett tack, bless you osv. Om de inte tvärvänder åt de som inte skänker. Då får man ett fan-ta-dig. Fast. De kan inte säga det på svenska. Så det muttrar något annat.

Jag undrar hur det skulle funka som student:
Hej!
Jag är en fattig student. Mina klasskompisar tycker inte om mig och jag behöver kurslitteratur. Jag får inte låna av dem och jag har inga pengar att köpa. Hjälp mig så att jag klarar tentan.

Nej, jag tror inte heller att det funkar…
Men på fredag är det insparksfest. Tjoho tjohej! Det kan bli trevligt!

Btw. Jag tycker att det var nästan hysteriskt roligt när Suomi-killen på Idol inte tog sig ut. Det är klockers. Verkligen.

Somliga går med trasiga skor,
säg vad beror det på?
Gud fader som i himmelen bor,
kanske vill ha det så.

Responses

  1. Synd att man inte är så pass rik, att man kan köpa dem en biljett hem. Det skulle vara kul att se hur det skulle bli.

  2. Hihi, jag har tänkt samma sak faktiskt… angående om man skulle dra ihop en egen lapp. Men det är väl det där med att de försöker vädja till ”den svenska välfärden” gentemot världens fattigdom. Fungerar nog inte så bra om man skriver på felfri svenska och är blond. Själv har jag inte ens funderat på att ge dom pengar. Jag undrar mest hur de har råd med laminerade papper…:)

    RE: Men eller hur! Laminerade med färgbilder och grejer. Lyxigt lyxigt. Men precis som du säger. Blondt hår och klockren svenska. Nja. Men ge dem pengar? Ha! Nehehe.

  3. Tacka vet jag dom i madrid, 50-taggare som dansar dåligt till Wacko-Jacko innan de ber om pengar =)

  4. jag ger dem aldrig någonsin pengar. neverever. jag hatar de jävlarna som gör det! särskilt om tiggaren i fråga spelar på något slags instrument och för väsen, sådant måste kväsas!!

    men en gång var det en stupfull jävel som tiggde av mig o en kompis o min kompis tyckte inte att man skulle tigga när man var full. wtf? klart man ska! enda sättet att klara av att tigga och inte dö av förödmjukelse. jag hade full förståelse för fyllot.


Kommentera

Kategorier

