Skrivet av: Dolly | mars 19, 2008

Jämställda förhållanden

Hur ser de ut, egentligen?
Är det att man delar allting rakt av. Eller är det att man byter de traditionella rollerna?

Jag är uppvuxen med en pappa som älskar att laga mat och engagerad i barnen. Han var som min lärare brukade säga; lekpappan på kvarteret. När han hämtade mig på dagis och personalen var kort om folk hoppade han in och ”jobbade” lite. Bara för att. Så han var väl lite mer otraditionell på så vis. Så jag blev ställd när jag insåg att inte alla hade en sån pappa. Det finns män som inte fungerar utan en kvinna vid sin sida. Vem ska fixa maten om du är borta ikväll? Mannen i fråga var upprörd. Och det är en replik från det verkliga livet. Tro mig.

Hursomhaver. Det var några år sedan jag flyttade hemifrån och har upplevt både hur det är att bo själv och vara sambo, som nu till exempel. Jag har en sambo som tycker att det är kul att städa, diska (-not so much). Han gillar att laga mat (-våga inte stå i vägen). Och han tycker om att baka. Han är väldigt huslig och pysslig av sig.

Som i helgen, då kan vi snacka ombytta könsroller. Han står i köket och jonglerar med bröd och avancerade efterrätter. Jag står bredvid och spikar upp en tavellist. Och svär, naturligtvis, eftersom skruvmejseln slinter i jängorna. Det hela slutar med att jag dorg fram hammaren och nu sitter listen där den ska. Med kokböcker på.

Responses

  1. Skum sambo du har…

    RE: Skum. Men läcker.


Kommentera

Kategorier

