Skrivet av: Dolly | april 23, 2010

Prestige

Jag kan ha skrivit om detta förut, men då får det bli en repetition.

Jag är medlem på en träningssida där man skriver upp sina träningspass i en dagbok, mest för sin egen skull så att man får en bild av hur det ser ut. En massa statistik kommer på köpet. Sedan finns det också forum där man kan ställa frågor osv. Mycket bra.

MEN. Bland många av medlemmarna finns det en oerhörd prestige att ex springa långt. Så långt man bara kan. Sedan hur lång tid det tar spelar ingen roll. Men har du sprungit 16-timmarsloppet är du kungen. Varför?! Why the fuck ligger det en sådan prestige i det att man hyllar varandra för att människan i fråga har plågat sig runt ett antal timmar i ett lopp som snarare bryter ner kroppen än tillför den någonting. Hur ser träningsdosen ut i övrigt? Väldigt få pass innan och sedan blir de förvånade när de får en stressfraktur i foten eller ont i knäna under/efter loppet.  Naturligtvis är det utmaningen i sig som är i fokus. Det är bara så sorgligt att om du springer långt tills du dör. Då gör du ett bra jobb. Det finns många som kämpar på med vikt/rehab eller ”bara” vardagsmotionerar. Är inte det cred? Att man kämpar på?

De ska ha ett träningsläger i dagarna där några av medlemmarna samlas och tränar. Jag tror att det brukar sluta med samma deltagare varje gång. Det hade ju varit kul att åka iväg på, så klart. Träna tillsammans, få tips, äta god mat osv. Om det nu inte var för hur brutala några av träningspassen ser ut, det är liksom allt eller inget. Fast någonstans ska man kanske hitta sitt eget alternativ. Det är ingenting för mig, jag skulle känna mig som en sådan otrolig förlorare i det här gänget. Så de får nog hålla på själva. Men jag hoppas verkligen att de får trevligt! Det tror jag allt att de får!

Jag har sagt förut att jag mer än gärna skulle dra på något sånt där camp, som ex. Svenska Hälsocampen. Där tränar och äter utifrån sina egna förutsättningar. Vore kul!

(För övrigt testar jag det här med twitter, därför väldigt sällan blogginlägg)

Kommentera

Kategorier

